• БИОГРАФИЯ
  • СОБЫТИЯ
  • МЕДИА
    • МУЗЫКА
    • ВИДЕО
    • ГАЛЕРЕЯ
  • Контакты

News - Classic

divider

Группа ДЕРВИШИ – Медея

Дорогие друзья, представляем вашему вниманию новое видео от гр.Дервиши на песню «Медея».

Музыка — Дильмурат Бахаров

Слова — Алексей Маклай

Актеры — @saltabob  @arsenimenov

Съемка – студия «567 Creative Laboratory» —

Продюсер — Ринат Сафаров @rina567cl

Исполнительный продюсер — @alibek_beisenbin

Режиссер постановщик — Тимур Дулатов @takeshithe

Оператор постановщик — Асылхан Мельдебеков @assylkhanmeldebekov

Гафер — @fura567cl

Колорист — @dan.colorist

Администрация — @aman.lucky1 @adiko.08 @ashat_smail @sake98

Грим — @zar1nka

Ассистент по гриму — @bbosssss__

Фокус — @murat_yntymakbaiuly

Механик ронина — @sailaun

Осветители — @bizhvnov.a @_unstoppable_47

Сайт гр.Дервиши https://dervishi.kz/

Сайт композитора Дильмурата Бахарова https://www.dilmuratbakharov.kz/

Награда от Фонда Арно Бабаджаняна

Друзья, хотим поделиться радостной новостью.

Фонд Памяти Арно Бабаджаняна наградил Дильмурата Бахарова и гр.Дервиши памятной юбилейной медалью в честь 100-летия со дня рождения Народного Артиста СССР, Лауреата Сталинской и Государственных Премий СССР, композитора и пианиста Арно Арутюновича Бабаджаняна за большой вклад в дело сохранения творческого наследия и популяризацию музыки великого композитора.

Напоминаем, недавно в Алматы, 9 декабря, прошел концерт

«Благодарю тебя…»,

посвященный творчеству выдающегося советского композитора 20 века Арно Бабаджаняна.

Dervishi — Ana Jutum / Дервиши — Ана жутум.

Дорогие друзья! Встречайте новое видео от гр. «Дервиши»

«АНА ЖУТУМ»
Музыка — Дильмурат Бахаров
Слова — Дурням Машурова
Съемка – студия «567 Creative Laboratory» —
Продюсер — Ринат Сафаров @rina567cl
Исполнительный продюсер — @alibek_beisenbin
Режиссер постановщик — Тимур Дулатов @takeshithe
Оператор постановщик — Асылхан Мельдебеков @assylkhanmeldebekov
Администрация — @aman.lucky1 @adiko.08 @alem_abdykalykov
Грим — @zar1nka
Второй оператор — @murat_yntymakbaiuly
Осветители — @daniel_amanov @S_zohan @_unstoppable_47
Долли — @tamir_che95
Фокус — @khasen_amangaliyev
Механик камеры — @Twelvemaker

КАЗАХСТАН – СТРАНА БОЛЬШИХ ВОЗМОЖНОСТЕЙ.

Интервью руководителя Республиканского государственного академического Уйгурского театра музыкальной комедии им К.Кужамьярова, Заслуженного деятеля РК, композитора Дильмурата Бахарова.

Скоро Республиканский государственный академический уйгурский театр музыкальной комедии им. К. Кужамьярова отметит 90-летний юбилей. История театра берет свое начало В 30-х годах прошлого века, за этот период театр открыл зрителям целые поколения талантливых актеров, музыкантов и певцов. С недавних пор репертуар театра заметно обновился, можно сказать, стал более насыщенным, так как его возглавил известный композитор, аранжировщик, заслуженный деятель РК, солист группы «Дервиши» Дильмурат БАХАРОВ. Об этом и многом другом – в нашем интервью.

– Дильмурат Нурахметович, Уйгурский театр в Алматы – это единственный и эксклюзивный театр (с почти 90-летней историей). Расскажите, пожалуйста, о вашем уникальном коллективе и внутренней организации театра.

– Да, вы правы, Республиканский государственный академический уйгурский театр музыкальной комедии им. Куддуса Кужамьярова – это единственный во всем мире театр со своей самобытной историей, культурой и традициями. За годы успешной деятельности в его стенах зарождались целые поколения талантливых актеров, музыкантов, танцоров и художников. И моя главная миссия сделать так, чтобы о нашем театре говорили повсеместно. В 2022 году, к примеру, мы уже успели поучаствовать в двух масштабных фестивалях, и ни в коем случае не собираемся останавливаться. Участие в подобных мероприятиях дает прекрасную возможность не только продемонстрировать свое искусство, ремесло и многолетний опыт, но и заявить о себе. К тому же мы, представители различных этносов, живем в такой стране, где созданы все благоприятные условия для собственного развития и сохранения национальных культурных особенностей, пусть это будет политика, бизнес или культура. Казахстан – это страна больших возможностей.

– По-вашему, в чем заключается уникальность Уйгурского театра?

– Если мы говорим конкретно о нашем театре, то у нас четко прописан статус – академический, драматический и музыкальный, в котором функционируют сразу четыре цеха: драматическая труппа – это постановка спектаклей, танцевальный ансамбль «Рухсара», фольклорный ансамбль «Нава», а также эстрада. По сути, это четыре полноценных цеха, которые самостоятельно или же совместно с другими творческими коллективами могут давать успешные концерты. И это, не говоря о тех спектаклях, где участвует весь коллектив театра. Конечно, не могу не упомянуть и о шедевре нашей этнической музыкальной культуры – «Двенадцати мукамах», которые в 2005 году вошли в фонд всемирного наследия ЮНЕСКО. Я бы даже сказал, что именно в мукамах заложен основной фундамент музыкального искусства уйгурского народа. В этом и заключается наша уникальность. Я пришел в госсектор из шоу-бизнеса, и в данной работе, конечно же, имеются свои особенности, отличия. Во-первых, огромный коллектив, и здесь приходится работать в роли административного руководителя, что отнимает безумно много времени. Да, это очень сложная, но в то же время интересная работа. Во-вторых, мы имеем одну общую цель – хотим добиться такого уровня, чтобы работать в нашем театре было престижно и почетно.

– Учитывая конкурентную среду, это довольно высокая планка.

– Конечно, мы это хорошо понимаем. Моя мечта – сделать так, чтобы музыканты и актеры, работающие в Уйгурском театре, и те, кто будет строить здесь карьеру в будущем, имели высокий уровень. Как я уже отмечал, в Казахстане имеются все возможности для реализации планов, надо просто упорно работать и идти к своей цели. Сегодня я работаю над тем, чтобы создать максимально комфортные условия для успешной деятельности артистов. На первый взгляд это может показаться мелочью, но в совокупности каждая деталь играет огромную роль. Поэтому сама атмосфера и внутренняя обстановка внутри коллектива – очень важный аспект для совместного творческого развития театра.

– Кстати, а как вы готовитесь к юбилею театра?

– Сейчас у нас имеются определенные планы и идеи, как его грамотно организовать. Вы ведь знаете, что история нашего театра очень глубока, насыщенна, богата разного рода событиями и в каждом разделе свой уникальный творческий дух. Мы хотим рассказать не только о его истории, но и сделать небольшой фильм о деятелях, внесших вклад в развитие и формирование нашего театра, о людях, которые посвятили свою жизнь музыкально-театральному искусству. Ведь культура – это фундаментальная ценность каждого народа, через нее мы узнаем страну, историю, помним имена далеких предков, благодаря которым живем.

– Наши читатели, за исключением людей, работающих в творческой культурной среде, не знают, кем был Куддус Кужамьяров. Не могли бы вкратце рассказать о творчестве и наследии человека, имя которого носит Уйгурский театр?

– Имя Куддуса Кужамьярова занимает особенное место не только в истории театра и в сердце уйгурского народа, но и в культуре нашей страны. Куддус Кужамьяров – советский, казахстанский, уйгурский композитор, педагог, общественный деятель, Народный артист СССР (1987 год), основатель уйгурской профессиональной музыки. Впервые я узнал о нем, когда учился в музыкальной школе, имя этого легендарного человека было у всех на устах. Он действительно был необыкновенным и талантливым композитором. Мои наставники говорили, что, благодаря К. Кужамьярову, в музыкальном училище им. Чайковского (ныне – колледж) открыли отделение уйгурских народных инструментов. И в 1989 году я приехал в Алматы поступать в музыкальное училище. Будучи студентом второго курса, записался на факультатив композиции. Это было по желанию. Первым композитором, преподававшим навыки сочинения и написания музыки, был Нагим Мендыгалиев. Этот человек уже тогда был в преклонном возрасте. После него, буквально через год, к нам пришел профессор, народный артист Казахской ССР Мансур Сагатович Сагатов. Уже тогда я для себя определил, что если буду поступать в консерваторию, то это обязательно будет класс Куддуса Кужамьярова. И на четвертом курсе мне дали номер его телефона, я позвонил, представился, объяснил цель своего звонка. Он внимательно выслушал и пригласил меня домой. Приехав к нему, испытал сильное волнение от встречи, несмотря на то, что это была вторая наша встреча. Выслушав меня снова, он спросил, у кого я занимаюсь. Затем набрал номер моего преподавателя Мансура Сагатова и сказал, что я его сын и меня надо вести дальше. На тот момент я не знал, что Куддус ака был болен, вдобавок ко всему у него были студенты, которых надо было довести до конца. После этой встречи поступил в консерваторию на факультет композиции, класс Мансура Сагатова. Я очень благодарен ему за то, что он был моим наставником целых семь лет. Через год (в 1994 году) Куддус ака ушел из жизни, оставив нам свое великое наследие. Шли годы, прошла моя студенческая жизнь, в 1999 году мы создали группу «Дервиши», и вот, спустя десятки лет, меня назначают директором «Республиканского государственного академического уйгурского театра музыкальной комедии им. К. Кужамьярова». И снова имя этого прекрасного, доброго и талантливого человека сопровождает меня в жизни. Наверное, это судьба…

– Куддус Кужамьяров был не только композитором, но и хорошим наставником, был предан своему делу до последних дней.

– Он действительно был первым профессиональным уйгурским композитором, в 25 лет получившим Государственную премию в Москве за симфоническую поэму «Ризвангуль». Мне рассказывали, что в момент, когда он получил премию, у него родилась дочь, которую он так и назвал – Ризвангуль. Кандидат искусствоведения, профессор КНК им. Курмангазы Ризвангуль Куддусовна Хасанова (ныне покойная) написала о своем знаменитом отце книгу «Мне повезло в судьбе быть первым». Куддус Кужамьяров был неординарной личностью, оратором, умевшим решать многие вопросы, и не только касаемо своей деятельности. С 1957 по 1967 годы он был ректором Казахской национальной консерватории им. Курмангазы, затем возглавлял Союз композиторов Казахской ССР. Однажды мне в руки попала фотография с подписью: «Члены Союза композиторов Казахской ССР». Люди на снимках произвели на меня сильное впечатление: это были глыбы, каждая личность имела масштаб всесоюзного признания, каждый из них был отдельной историей. Имя К. Кужамьярова было дано театру посредством опроса среди населения и люди поддержали данную инициативу. Было очень много положительных отзывов и от казахской интеллигенции, включая и Министерство культуры РК.

– Многие зрители отмечают, что с вашим приходом в репертуар театра вошли спектакли на основе современной, зарубежной классики. Расскажите, пожалуйста, какие подходы в работе пришлось пересмотреть? Сталкивались ли вы с какими-либо сложностями, когда возглавили театр?

– Мне важно было начать театральный сезон с чего-то особенного, доселе не использованного нами на сцене. Анара Еркебай (театральный критик) порекомендовала режиссера Гаухар Адай. Когда мы познакомились, я рассказал ей о посте в соцсетях, где у меня возникла мысль, что нужно сделать что-то подобное, и здесь она сообщила мне, что имеет отношение к заинтересовавшей меня постановке. Я был приятно удивлен, и вскоре мы решили поставить новый спектакль знаменитого чешского писателя Карела Чапека «Белая болезнь» (Гениальный Гален). Этим же спектаклем мы открыли театральный сезон и участвовали с ним на международном фестивале центрально-азиатских, а также тюркских народов в рамках 125-летия Мухтара Ауэзова и заняли третье место. До этого мы участвовали на фестивале «Исабеков әлемі», где заняли третье место со спектаклем «Мұрагерлер», автором которого является Қазақстанның Еңбек Ері, писатель, драматург Дулат Исабеков, а режиссером спектакля Азиз Искандеров. На фестивале «Исабеков әлемі» также принимали участие представители других этнических групп. Особенность спектакля, который мы поставили с Гаухар Адай, заключалась в том, что он был показательным. Это вовсе не уйгурская тематика, но ее поставил Уйгурский театр и об этом начали говорить. О нашем театре начали говорить везде. Критик из Санкт-Петербурга посвятила целый пост нашему театру с упоминанием имен всех участников. Мы привыкли слышать, что если театр уйгурский, то в нем должны показываться именно национальные постановки. Но это далеко не так. С момента открытия театрального сезона мы успели поставить около ста представлений, раньше было меньше. Сейчас мы работаем над тем, чтобы каждый цех нашего театра выполнял свою программу с дедлайном в месячном эквиваленте. Возможности для реализации всех намеченных планов имеются. Есть, конечно, определенные проблемы финансового характера, потому что творческая работа должна оплачиваться достойно. Но мы очень надеемся, что этот вопрос в дальнейшем обязательно решится.

– Еще одно нововведение в Уйгурском театре – ведется синхронный перевод спектаклей с уйгурского на казахский и русский языки. То есть, теперь любой желающий сможет прийти и, надев наушники, посмотреть спектакль. Этот факт, видимо, значительно расширил вашу аудиторию?

– Однозначно. Как я уже отмечал, одна из главных задач нашего театра заключается в том, чтобы его посещали абсолютно все, вне зависимости от культурных, национальных и других определений. Большинству граждан нашей страны и даже иностранцам интересно узнать, что из себя представляет Уйгурский театр. Многие мне говорят и пишут в комментариях про синхронный перевод. Оказывается, он действительно играет огромное значение и расширяет аудиторию театра. Внедрение перевода дало положительный результат. На открытии театрального сезона почти половина зала сидела в наушниках.

– Расскажите о ближайших перспективах театра. Что планируется внедрить в скором времени? Испытывает ли ваш театр дефицит в сценаристах, режиссерах?

– Это актуальный вопрос, но, обо всем по порядку. Конечно, мы строим грандиозные планы, их очень много. И первое, о чем хотелось бы рассказать – открытие музыкальной лаборатории. Раньше она существовала, там ремонтировались и создавались музыкальные инструменты, но ее по непонятной многим причине закрыли. Но мы, к счастью, ее восстановили, сейчас она работает. На одном из собраний я поднимал вопрос о том, что нам нужно популяризировать данное искусство и заинтересовать молодежь. Ведь это великое искусство, ремесло, передающееся из поколения в поколение. Второе. Это актерское мастерство. Мне пришла мысль сформировать плацдарм для подготовки актеров по выстраиванию сценической речи. Третье. Создание музея. Сама концепция организации и план готовы. Есть люди, которые готовы поддержать его реализацию. Необходимо создать в нем отдельное место для наших уйгурских художников, которые могли бы организовывать здесь свои художественные выставки и проводить другие мероприятия. Мы хотим, чтобы двери Уйгурского театра были постоянно открыты не только для интересующихся посетителей, но и для творческих людей. Четвертое. Создание галереи артистов в холле театра. Это тот комплекс вопросов, который мы планируем реализовать к 90-летию театра. Конечно, вопрос кадров стоит очень остро – это и режиссеры, и актеры, и музыканты, особенно техперсонал. Все эти взаимосвязанные вещи должны осуществляться профессионалами. И пока я занимаю данную должность, буду стремиться к созданию всех условий для ее реализации. Конечно, имеются свои определенные сложности, не без этого. Это жизнь. Самое главное, что рядом со мной молодые, талантливые ребята, которые горят желанием развиваться, и это важно. И если я сейчас не дам им возможность реализовать весь свой творческий потенциал – время уйдет. Сегодня я пытаюсь донести эти взгляды старшему поколению, и, к счастью, в большинстве своем меня слышат. При этом, люди солидного возраста продолжают работать в театре, они наравне с молодыми вносят свой вклад в его развитие. Впереди у нас много интересных проектов, главное – не останавливаться и идти навстречу к мечте, ведь она, как известно, помогает преодолевать любые препятствия.

Беседовал Бахтияр ТОХТАХУНОВ

https://postfactum.kz/ru/kultura/421-kazakhstan-strana-bolshikh-vozmozhnostej?fbclid=IwAR0cK7unXUfd5zsFG4CarwyEXdYiH6BzJhKVtWLfMOXs7SI-NCLejboawag

Дилмурат БАҺАРОВ: “Һәммини вақит көрситиду”.

«Уйғур авази» гезити, 25.08.22

“Аңлиған қулақта әйип йоқ” демәкчи, әл арисида миш-миш нурғун. Болупму ахирқи вақитларда Уйғур театриниң мудири лавазими әтрапида һәрхил әпқачти параңлар шундақ көпийип кәттики, һәтта “әву ундақ дәптәк, мону мундақ дәптәкләр” униң көләнгүсидә қалди. Һә, гәп “Уйғур театри мудириниң вәзиписини орунлиғучи” лавазими тоғрилиқ болуватиду. Һәқиқәтәнму, театрниң илгәрки мудири мошундақ “вәзиписини орунлиғучи” қошумчиси билән кәтти, һазирқи мудирниң  бу лавазимға тайинланғиниға бәш айдин ашсиму, һеликәм “мудирниң вәзиписини орунлиғучи” петичә қалмақта. Немишкә?
Шуңлашқа бизниң Қуддус Ғоҗамияров намидики җумһурийәтлик дөләт академиялик Уйғур музыкилиқ-комедия театри мудириниң вәзиписини орунлиғучи, Қазақстанниң хизмәт көрсәткән әрбаби Дилмурат Нурәхмәтоғли БАҺАРОВ билән болған сөһбитимиз нәқ мошу “немишкигә” җавап елиштин башланди.

Иврайим БАРАТОВ,
“Уйғур авази”

— Сөһбитимизниң мошундақ, бирқаримаққа қизиқтәк, бирақ җавави, мениңчә, көңүл толтурмайдиған соал билән башлинидиғанлиғини һеч пәрәз қилмаптимән. Шундиму җавап берип көрәй: әсли “вәзиписини орунлиғучиниң” алдида “вақитлиқ” ибариси болиду, йәни “вақитлиқ вәзиписини орунлиғучи” дәп атилиду. Мән болсам, мудирниң вәзиписини орунлаватимән, йәни театр мудириға хас болған вәзипиниң һәммиси мениң зиммәмдә. Барлиқ қануний-норматив актлар өз вәзипәмни толуқ дәриҗидә атқурушқа капаләтлик бериду. Әгәр мән бу лавазимға дөләт хизмитидин кәлгән болсам, йәни дөләтлик қурулумларда рәһбирий хизмәтләрни атқурған болсам, мүмкин, башқичә болған болар еди. Мениңчә, “вәзипини орунлиғучи” статуси һечкимдә һечқандақ шәк-шүһбә кәлтүрмәслиги керәк.
— Демәк, сән миш-мишларға ерәң қилмайсән?
— Мәсилән?
— Мәсилән, “Баһаров уйғур театриға вақитлиқ кәпту, уни мудир қилип сайлимиғидәк, қарши чиқиватқанлар бармиш…”.
— Бу дунияда мәңгүлүк һечнәрсә йоқ, һәммә нәрсә вақитлиқ. Мәнму бу лавазимға вақитлиқ кәлдим, бирақ у вақит қанчилик созулиду, бир жилму, он жилму, пәрәз қилиш мүмкин әмәс. Билидиғиним, һәммини вақит көрситиду. Шундиму, орни кәлгәчкә ейтип өтәй, бу лавазимни күчүмниң йетишичә чирмишип-тирмишип тутуп қелишқа интиливатқан мән йоқ, әгәр лазим дәп тапсам, өз ихтиярим билән кетимән. Бирақ “әву адәм маңа қаршикән” дәп мудирлиқтин өз әрким билән кетиш маңа хас хисләт әмәс.
— Сөзүңгә қариғанда, жуқуридики миш-мишларда мәлум һәқиқәт бар екәндә?
 — Һечнәрсә ейталмаймән, қайтилайки, һәммини вақит көрситиду.
— Дилмурат Нурәхмәтоғли, театрға кәлгиниңгә бәш айдин ешипту. Йеңи хизмәткә үгинипму қалғансән. Ейтмақчи, дәсләпки утуқлар қандақ?
— Өткән бәш айда ундақ қиливәттим, мундақ қиливәттим дәп еғиз толтуруп ейтқидәк һечнемә йоқ, бирақ көңлүмгә пүккән хелә ишлар рояпқа чиқти дәп ойлаймән.
Йеңи хизмәткә үгинип қалдиңму дәмсән? Әсли өзәм бу саһадин, йәни театр сәнъитидин жирақ адәм әмәс. Әгәр мән бу лавазимни егилигичә, ейтайлуқ, етизда кәтмән чапқан яки һәрбий хизмәттә болған болсам, сән ейтқандәк, үгәнмәк тәс болар еди. Әксичә, өзәм илгири мошу театрда ишлидим, театрниң қутлуқ сәһнисидә талай қетим өз һүниримни намайиш қилдим.
— Қисқиси, театрда өзәмни, худди судики белиқтәк, әркин һис қилимән демәкчимусән?
— (Күлүп) Шундақ десәмму болатти. Бирақ “Өзини өзи махтиған биринчи ахмақ” дәриҗигә чүшүп қалмаймәнму!?  Рәһбәрлик үчүн театрда иш йетәрлик, проблема аз әмәс.
—  У проблема немиләрдин ибарәт?
— Биринчидин, кадр мәсилиси. Алий билимлик кәспий мутәхәссисләр йетишмәйду. Болупму театримизниң технилиқ хизмитидә кәспий мутәхәссисләр йоқниң орнида. Иккинчидин, мениңчә болса, тәртип-интизам. Қараймән, бәзи шәхсләр халиса ишқа келиду, халимиса кәлмәйду, һәтта өзлири халиған иш графигини түзивалғанларму баркән. Һәргиз мундақ баш-баштақлиққа йол қоюшқа болмайду.
Театр, әң алди билән, иҗадий иш қайнап туридиған муқәддәс җай. Театрда һәқиқий талантлиқлар, шу талантини техиму бейитиш истигидә тинимсиз издинидиғанлар, үгинидиғанлар ишлиши шәрт. Буниң үчүн мәлум дәриҗидә шараит яритиш керәк. Бу мәсилиму өз алдиға бир проблема. Бүгүн рәһбәрлик маңа мошундақ вә нурғунлиған башқиму мәсилиләр әтрапида иш елип бериватиду.
— “Нурғунлиған башқиму мәсилиләр” тоғрилиқ ейтсаң?
— Һәр күни дегидәк һәл қилишни тәләп қилидиған ички мәсилиләр. Уларни “сиртқа” елип чиқишниң һеч һаҗити йоқ, дәп ойлаймән.
— Бая сән “өткән бәш айда еғиз толтуруп ейтқидәк һечнемә йоқ” дәп қалдиң, буни мән сениң кәмтарлиғиң сүпитидә қобул қилдим. Лекин гезитханлар “бәш айда һеч иш қилмапту” дәп ойлап қалмисун…
— Йәнә шу «ундақ қилдим, мундақ қилдимға» келиватимиз. Мән тәбиитимдин нәқ шундақ дәп ейтишқа қарши. Худди өзәмгә өзәм махтиниватқандәк билиниду. Шундақ болсиму, бир мисал кәлтүрәй. Илгири театрда уйғур миллий саз әсваплирини ясайдиған мәхсус цех болидиған. Уни Аблақҗан ака Машаев башқурған еди. Әшу цех, бәзи сәвәпләргә бола, йепилип қалған екән. Әнди у қайта әслигә кәлтүрүлди. Цехқа “Нава” ансамблиниң  сазәндиси Пәрһат Палтаев җавапкәр. Ойлаймәнки, цехта иш өз дәриҗисидә уюштурулидиған болиду. Мошундақ еқимдики ишлар хелә бар.
— Ейтмақчи, театр мәшһур композиторимиз Қуддус Ғоҗамияровниң намида аталсиму, немишкиду, театр бенасиниң маңлийида “Ұйғыр музыкалық комедия театры” дәпла йезилған. “Қ.Ғожамияров атындағы” дегән сөз немишкә йоқ?
— Әнди у йезиқму елинип ташлиниду. Чүнки Алмутидики һечбир театрниң бенасиниң нәқ маңлийида ундақ йезиқ йоқ. Әнди һәрхил афишиларда, еланларда, театрниң барлиқ рәсмий һөҗҗәтлиридә қануний түрдә ундақ йезиқ бар. Чүнки театрниң рәсмий нами мундақ: Қ.Ғоҗамияров намидики җумһурийәтлик дөләт академиялик Уйғур музыкилиқ-комедия театри.
— Дилмурат, өткән бәш айда әмәлгә ашурған ишлириң тоғрилиқ соалимға бәргән җававиңда, мениң пәрәзимчә, бир нәрсә камдәкла қилип туриду. Сән мудир болуп келип, аридин бир-икки ай өтмәйла, театрниң бирнәччә хадими дөләт вә идарә мукапатлириға сазавәр болди. Буниңға сениң уттур мунасивитиң бар екәнлигини театр коллективи ейтип жүриду. Сән немишкә уни тилға алғиң кәлмәйватиду?
— Әттәй ейтмай дегән нийәт мениңда йоқ, пәқәт орни кәлмигән болса керәк. Ейтай, әсли әмгәк лайиқ баһалиниши шәрт. Әнди у әмгәккә талант қошулуп, әл-жут һөрмитигә сазавәр болсаң, техиму әтивалиқ болидиғанлиғи ениқ. 
 Бу йәрдә шуни қошумчә қилғум келидуки,  өткәндә, йәни 21-май – Мәдәнийәт хадимлири күни мунасивити билән ҚҖ Мәдәнийәт вә спорт министри Дәурен Абаев елимиз тарихида дәсләпки қетим мәхсус пәқәт әң атақлиқ мәдәнийәт хадимлирини дөләт вә идарә мукапатлири билән тәғдирләш тәшәббусини көтәрди. Бу тәшәббусни елимиз Президенти Қасым-Жомарт Тоқаев қоллап-қувәтлиди. Шундақ қилип биз Маһмут Дәраев билән Нуралим Варисовқа “Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері”  атиғини  бериш тәкливи билән мураҗиәт қилдуқ. Чүнки һәр иккилисиниң миллий сәнъитимизниң тәрәққиятиға сиңдүргән әмгиги бебаһа, қайтиланмас таланти арқилиқ тамашибин алқишиға еришкән, ихласиға бөләнгән артистлар. Улар бу атаққа һәммә тәрәптин мунасип шәхсләр. Шуңлашқа жуқури дөләт мукапитиға сазавәр болди. 
Театримизниң йәнә бирнәччә хадими болса, идарә мукапити билән тәғдирләнди. Мәсилән, “Нава” чалғу әсваплири ансамбли” топиниң оркестр артисти Пәрһат Палтаев билән драма актери Аминәм Үсәнова – “Мәдениет саласының үздігі” бәлгүсигә; “Нава” чалғу әсваплири ансамбли” топиниң оркестр артисти Абдумутәллип Җалалов, драма артисти Шарванәм Сабитова, сәһнә һәрикити бойичә репетитор Һәҗәрбүви Халимова – Қазақстан Җумһурийити Мәдәнийәт вә спорт министрлигиниң Пәхрий ярлиғиға; “Нава” чалғу әсваплири ансамбли”  топиниң оркестр артисти Әзизҗан Ғаппаров билән драма артисти Эмина Рәхмәтҗан Қазақстан Җумһурийити Мәдәнийәт вә спорт министрлигиниң Тәшәккүрнамисигә сазавәр болди.
Бу, бирқаримақта, аддий нәрсидәк билингини билән, иҗадийәт адәмлири үчүн чоң мәдәт. Мениңчә, бу театримизда варислиқниң давамлишиватқанлиғини көрситиду. Мошундақ қилип, миллий сәһнимизниң пешивалири болған Әхмәт Шәмиев, Рошәнгүл Илахунова, Қурванҗан Абдурасулов, Абдрим Әхмәдий, Зенәт Әкбәрова вә нурғунлиған башқиму сәнъәткар-намайәндиләрниң изини бесип келиватқан яш әвлатқа үлгә-нәмунә болушимиз лазим.
— Дилмурат, Уйғур театри “академиялик” статусиға лайиқ иш елип бериватамду?
— “Яқ” дәп ейтишқа йәнә болмас, “һә, шундақ” десәм, һәқиқәттин чәтнәп кәткән болимән. Шуңлашқа “бизгә тез-арида репертуаримизни кәңәйтиш керәк” дәп ейтсам тоғра болар. Чүнки биздә, театримизда, төрт труппа бар: драма, фольклор, балет, эстрада. Мана мошу труппилардин көпләп премьера тәләп қилиш керәк. Бийил 15-сентябрьда башлинидиған 89-театр мәвсүми чех драматурги Карел Чапекниң “Мәшһүр Гален” әсәри билән башлиниду (Режисери – Гаухар Мангулова). Йәнә бир премьера болса, у  Әкрәм Әхмәтовниң “Һәқ егиләр, сунмас” драмиси. 
 Бу, әлвәттә, академиялик театр үчүн аз. Қоюлум саниниму көпәйтиш тәләп қилиниду.Униң үчүн велосипед кәшип қилишниң һаҗити йоқ, пәқәт йәңни түрүп, вақит билән һесаплашмай, ишләш керәк. Миллий драматургиямизни тикләш үчүн дәймизму яки қайта җанландуруш үчүн дәймизму, әйтәвир, яш язғучи-шаирларни, умумән, иҗаткарларни үмүтләндүридиған, уларни театр билән һәмкарлишип ишләшкә дәвәт қилидиған чарә-тәдбирләрниң комплекслиқ программисини ишләп чиқип, униң орунлинишини турақлиқ назарәт қилип туруш лазим. Бу мәхсәттә мәлум бир кеңәш яки комиссия қуруш нийитимиз бар. У театрниң Әдәбият бөлүми йенида тәшкил қилиниду.
Мошу мәхсәттә, йәни театр репертуарини кәңәйтиш мәхситидә, биз илгири аммибаплиққа егә болған “Сада” ансамблини қайта тикләшни вә “Наваниң” штатини хелила көпәйтишни нийәт қиливатимиз.
 —Дилмурат Нурәхмәтоғли, өзәңгә наһайити йеқин, заманивий эстрада мухлислири арисида аммибаплиғи хелила жуқури “Дәрвишләр” топи тоғрилиқ соримисам, йәнә болмас. Әнди у топниң “тәғдири” немә болмақ?
 — Тәғдири дәмсән, “Дәрвишләр” топи қандақту-бир күтүлмигән һадисигә дучар болғинини мән техи аңлимидим. “Дәрвишләр” қандақ паалийәт елип барған болса, шу петичә қалиду. “Әгәр униң бирәр әзаси дөләт хизмитигә йөткәлсә, топ өз-өзидин тарқап кетиду” дегән қаидә йоқ, болмиған һәм болмайду. Башқичә ейтсам, мениң “Дәрвишләр” топи билән һәмкарлишип паалийәт елип беришимға қанун қарши әмәс. “Дәрвишләр” — бу мениң һаятим. 
— Сән бүгүн өзәңни қандақ һис қилисән: дөләт әмәлдариму яки әркин пәрваз қилидиған сәнъәткарму?
— Мән – композитор!
— Ундақ болса, паалийитиңниң мошу тәрипи тоғрилиқ ейтип өтсәң?
— Қисқичә тиришип көрәй. Һәрхил жанрдики чоң-кичик 200дин ошуқ әсәр яздим, уларни иҗра қиливатқанлар арисида қериндаш милләтләрниң вәкиллири, өзимизниңкиләргә қариғанда, хелила нурғун. “Сәнъәттә чегарә йоқ” дегинимиз мошу болса керәк. Қисқиси, иҗадийәт билән турақлиқ шуғуллиниватимән. Ейтмақчи,  йеқинда “Дәрвишләр” топиниң шаир Иминҗан Тохтияров билән һәмкарлиқта тәйярлиған “Бу өмүрдә” дегән видеоклип чиқти. Худайим буйриса, аз күнләрдин кейин йәнә бир видео-клипни тәйярлашниң тәрәддутини қолға алимиз.
— Дилмурат, мону соалларға қисқичә җавап берип көргинә: сениң һаятий шиариң қандақ?
— Дайим мунасип адәм болуп қелиш.
— Иҗадийәттики шиариңчу?
— Дайим издиниш, турақлиқ үгиниш.
— Кимгә ишәнмәйсән?
— Маңа һаятида бир қетим ялған ейтқан адәмгә һечқачан ишәнмәймән.
— Өзәң рәһбәрлик қиливатқан коллективқа ишинәмсән?
— Мән, әлвәттә, коллективқа ишинимән вә һөрмәт билән мунасивәт қилимән.
— Коллектив ишәнчисигә еришиш үчүн саңа немә һаҗәт?
— Вақит, сәвирлик вә чидамлиқ.
— Сәнъәттики устазиң ким?
— Устазлирим хелила нурғун. Уларниң арисидин кимду-бирини айрип ейтқум кәлмәйду.
— Уйғур театриниң мудири вә “Дәрвишләр” топиниң рәһбири арисидики пәриқни сезинип үлгәрдиңму?
— Әлвәттә, пәриқ асман билән йәрдәк.
— Сениңда илгәрки мухлислириңдин айрилип қелиш әндишиси барму?
— Йоқ. Чүнки мән мухлислиримға һөрмәт билән қарашқа үгәнгән вә уларни һәрқачан қәдир тутимән.
— Сениң тәрҗимиһалиңда театр тамашибинлири билән “Дәрвишләр” топиниң мухлислиридин йошуридиған нәрсә барму?
— Йоқ, ундақ болуши мүмкин әмәс.
— Сөһбитиңгә рәхмәт. Йеңи хизмитиңдә йеңи-йеңи утуқлар көп болсун!
— Саңиму рәхмәт!

ТӘРҖИМИҺАЛ СӘҺИПИЛИРИДИН: 
Дилмурат Нурәхмәтоғли Баһаров, 1975-жили Яркәнт шәһиридә туғулди. 2000-жили Қурманғазы намидики Қазақ миллий консерваториясиниң “Композиция” факультетини тамамлиди.
Җәмийәт вә мәдәнийәт әрбаби Дилмурат Нурәхмәтоғли пәқәт Қазақстандила әмәс, бәлки жирақ вә йеқин чәт әлләрдиму талантлиқ композитор, иҗрачи вә аранжировщик сүпитидә яхши мәлум. Униң исми Қазақстан эстрадисиниң тәрәққиятиға мунасип үлүшини қошуп келиватқан “Дәрвишләр” топи билән мәккәм мунасивәтлик. Пәқәт мәзкүр топ үчүнла әмәс, бәлки шундақла “Яшлиқ”, “Саз Отау” эстрада топлири вә Роза Рымбаева, Майра Мухамедқызы, Руслан Тохтахунов, Нурлан Абдуллин, Дилназ Әхмәдиева, Бахыт Шадаева, Гүлнур Оразымбаева, Асылбек Енсепов, Мақпал Исабекова, Айгүл Иманбаева вә нурғунлиған башқиму атақлиқ нахшичилар үчүн мәхсус йезилған 200дин ошуқ музыкилиқ композицияниң муәллипи. Униң йәккә концертлири һәрхил жилларда Түркия, Россия, Хитай, Һиндстан, Венгрия, Әзәрбәйҗан, Өзбәкстан вә Қирғизстанда наһайити утуқлуқ өтти.
Бирнәччә тәвәллудлуқ медальлардин ташқири ҚҖ Президентиниң Пәрманиға мувапиқ, “Шапағат” медали (2020-жил) билән тәғдирләнгән. Өткән жили “Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері” атиғиға сазавәр болди.

https://uyguravazi.kazgazeta.kz/news/48001

Дервиши – Бу өмүрдә

Дорогие друзья, премьера нового видео группы ДЕРВИШИ на песню «Бу өмүрдә».

Музыка Дильмурата Бахарова

Слова Иминжана Тохтиярова

Съемка – студия «567 Creative Laboratory».

Продюсер «567 Creative Laboratory» — Ринат Сафаров.

Режиссер – Тимур Дулатов.

Оператор —  Асылхан Мельдебеков.

Гаффер – Фурхат Сафаров.

Администратор — Фатима Джакибаева.

Актеры –

Назука Самиева (художник),

Нуридин Нурасыл (композитор).

Танцевальный дуэт —

Салтанат Беймишева,

Эльдар Елимисов.

Крутящиеся дервиши (анс.Таджиниса) –

Ипархан Матрузиева,

Мунира Таипова,

Шеринай Таирова,

Аида Юсупова.

Танец «Долан»(анс.Рухсара) —

Асиям Аюп,

Рахматжан Юлдашев.

ПОЗДРАВЛЯЕМ С НАГРАДОЙ!

ХУШ ХӘВӘР!

Дорогие друзья! Очень радостная и историческая новость для нас! Указом Президента Республики Казахстан от 2 декабря 2021 года композитору, продюсеру группы «Дервиши» https://dervishi.kz/

БАХАРОВУ ДИЛЬМУРАТУ НУ РАХМЕТОВИЧУ https://www.dilmuratbakharov.kz/  присвоено почетное звание

«Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері»

(Заслуженный деятель Республики Казахстан).

От всей души поздравляем с заслуженной наградой!

Мукапат мубарәк болсун!

Һәқиқий иҗрачи, өз мухлисини һөрмәт қилиш керәк

Статья в газете «ІЛЕ ӨҢІРІ – ИЛИ ВАДИСИ».
Қиммәтлик гезитхан! Хәлқимиз арисидин йетилип чиққан кәспий бәстикар, әл сөйгән вә әлни сөйгән даңлиқ нахшичимиз, «Дәрвишләр» топиниң йетәкчиси, аранжировщик, Қазақстан Композиторлар иттипақиниң әзаси Дилмурат Баһаровниң https://www.dilmuratbakharov.kz/ – Уйғур наһийәси,Чонҗа йезисидики «ІЛЕ ӨҢІРІ – ИЛИ ВАДИСИ» җумһурийәтлик иҗтимаий, әдәбий-әхбаратлиқ гезитиниң мухбири Муһидин Розахунов билән болған сөһбәтни диққитиңларға һавалә қилимиз. (Сөһбәт мәзкүр нәширниң 13-август,2021-жилдики №32 санидин елинди).

Һөрмәтлик Дилмурат ака, бүгүнки сөһбитимизни «Дәрвишләрниң» дәсләпки паалийити вә һазирқи иҗадий нәпәси билән башлисақ. Шундақла топ тәркиви билән тонушсақ.

— «Дәрвишләр» топи 1999-жили дәсләп 4 адәм билән қурулди. Топимизниң асасини қурғучиларниң бири, мәрһум Әзиз Мәсимов, композитор Адилҗан Җамбақиев, Райим Һәмраев вә өзәм болдум. 2004-жили биз чоң бир җудалиқни баштин кәчүрдуқ, йәни Әзиз Мәсимов панидин бақиға көз жумди. Әзизниң орнини ритм-гитарист Рустәм Һашимов толуқлаштурди. Униңдин кейин йәнә Ханзат Веләмов топимизға әза болуп бираз ишлиди, һазир «Дияр» топида ишлимәктә. Бүгүнки күндә Райим Һәмраев («Пәрваз» иҗрачилар бирләшмисиниң йетәкчиси ), Ермек Дияров (бас гитарда, өзи атақлиқ музыкант, «JCS», «The magic of Nomad» топида хизмәт қилған), яш сазәндә Руслан Надиров (равап, сазда), барабанда Александр Кузнецов вә дапчи Назим Палтахуновлар билән ишләватимиз.

«Дәрвишләр» дәп қалдуқ, йәни бу қандақ стильдики музыкилиқ топқа ятиду вә «Дәрвишләр» дәп нам таллап елишта немә сәвәп болған?

«Дәрвишләр» фолк-поп жанридики музыкилиқ топтур. «Дәрвиш» сөзниң луғәт бойичә көчмә мәнаси «тәркидуния болуп жут кәзгүчи, җаһан кәчти». Шу җаһан кезиш арқилиқ, улар дайим хушхой жүргән һалда, һечкимгә яманлиқ йәткүзмәй, бәзилири өзлирииң яхши нахша-сазлири билән көпчиликниң көңүлдин чиққан екән. Шу әснада бизму хәлқимизниң көңүлдин чиқиш арқилиқ, сәнъитимизни кәспий дәриҗидә тәрәққий әткүзүш йолида әмгәк қилип келиватимиз.
Миллий чалғу әсваплар арқилиқ 2013-жили көрнәклик сазәндә Виктором Хоменков билән һәмкарликта этно-джазлиқ жанрда «Oriental Express» намлиқ альбом чиқардуқ.

_______
Сәһнидә 20 жилдин ошуқ тамашибинлиримизға хизмәт қилип келиватисиләр. Нурғун йеңи нахшилар дунияға кәлди. Мухлислириңлар көпәйди. Бирақ репертуариңларда техи хәлиқ нахшилирини учратмидуқ. «Дилмурат бу қетим бир түркүм жүрүш нахшилирини тәйярлапту» — дегән йеңилиқни қачан аңлаймиз? Йәни, бу сизгә техи әттигәнму?

— Немишкә йоқ? Бар, репертуаримизниң ахирқи альбомда «Сәрваз» дегән нахшини киргүздуқ. 2006-жили йоруқ көргән «Әссалламму әләйкүм» альбомида «Гүллайим» нахшиси яңриди. Өзәм композитор-нахшичи сүпитидә шуни ейтимәнкин, һәрқандақ сәнъәткар хәлиқ нахшилириға алаһидә диққәт қилиши керәк. Хәлиқ нахшисини тамашибинға елип чиқиш алдида, чоң мәшиқтин өтүш керәк. Үгүниш керәк вә издиниш керәк. Чүнки хәлиқ нахшилири, муқамлиримиз умум музыка сәнъитимизниң томуридур вә асасидур.
Сөзүмни қайтилаймәнкин, хәлиқ нахшилиримиз билән муқамлиримизға алаһидә еһтият қилип үгүнишимиз керәк. Мән нахшичи, ейталаймән дәпла, хәлиқ нахшисини тамашибинға елип чиқиш мениң көз қаришимда бу хата иш. Чүнки, һәр бир муқамлиримиз билән хәлиқ нахшилирида хәлқимизниң чоңқур тарихи вә мәдәнийити ипадиләнгән.
Худайим буйриса, реҗимизда бар, тәйярлаватқан икки-үч хәлиқ нахшисини пат йеқинда тамашибинлиримиз аңлап қалиду дегән үмүттә.

Бәзи нахшичилар нахша мәтинигә көңүл бөлмәйду. Амма нахшида мәзмун болмиса, музыка вайиға йәткүзүлүп иҗат қилинған әһвалдиму бу әмгәкниң беҗирим чиқиши натайин.

— Бу мәсилигә һәқиқий сәнъәткар алаһидә көңүл бөлүши керәк. Шәхсән өзәм бу мәсилигә чоң җавапкәрлик билән қараймән. Әлвәттә, һәммә иҗат қилинған нахшилар утуқлуқ чиқивәрмәйду. Бәзидә шундақ болуп қалиду. Бирақ, һәрқандақ иҗат ишниң арқисида чоң әмгәк бар. Өз иҗадий ишини чин дилидин сөйгәнләр, өз әмгигини яхши билиду. Бирақ һәрқандақ иҗрачи биринчидин болуп өз мухлисини йәни тамашибинни һөрмәт қилиши керәк. Өз мухлисини һөрмәтлигән сәнъәткар, сәһнигә чиқиш алдида көп издиниду.
__________
Пандемиядин илгири «Қазақстанда сәнъәткарлар шоу бизнес, той бизнес даирисидә болуп қалди», дегән пикирләр көп ейтилатти. Сизчә һәқиқий сәнъәткә чин етиқат бағлиған адәм той-төкүндин жирақ болуши керәкму?

— Шуни ейтимәнки, һечкимгә сир әмәс, барлиқ сазәндиләр йәни сәнъәткарларлиримиз асасән той-төкүн, шундақла җәмийәтлик мәдәний иш чариләрдә хизмәт қилип пул тапиду. Сазәндиләрниң мундақ һәрикитидә шәхсән мениң көз қаришимда һечқандақ сәлбий көрүнишләр йоқ вә уларниң той-төкүндә жүрүп хизмәт қилишида иҗадий ишлириғиму һечбир әкс тәсирини яки дәхилини йәткүзмәйду. Һәқиқий иҗат адими у өз алдиға иҗат қилиду, издиниду. Бәзилири ойлиши мүмкин, концертлардин тапавәт барғу дәп. Яқ, бирәр иҗадий топниң тамашибин алдиға чиқип чоң концерт қойиши у көп миқдардики мәбләғни тәләп қилиду. Әнди мән шуни алаһидә қәйт қилимәнкин, тамашибин үчүн йәккә концерт уюштурдиңму, уни өз дәриҗисидә көрситиш керәк. Концерт бәргүчи, тамашибин алдида толуқ җавапкәрлигини жуқури дәриҗидә сезиниши керәк. Сәһнигә вайим йәм чиқиши керәк. Чүнки тамашибин нахшичидин йеңи бир әсәр күтиду вә униң утуғини көргили келиду әмәсму.
Һәрбир сазәндә –нахшичиниң мәхсити һәртүрлик. Бәзиләр өз һүнирини той-төкүнләрдила көрсәтсә, шуниң билән қанаәтлиниду. Милләт үчүн хизмәт қилимән дегүчиләр алдида, җавапкәрлиги жуқури болиду. Чүнки улар өзи таллиған сәнъәттики йоли билән, миллитигә хизмәт қилиши арқилиқ униң һәр дәвиргә нисбәтән тәрәққиятиға үлүш қошқан һалда, хәлқи алдида һөрмәт-еһтирамға еришиду.

Сиз башқуриватқан бу музыкилиқ топ дөләт мәһкимисиниң қаримиғида болмиғанлиқтин, күндилик киримни (тапавәтни) қәйәрдин алисиләр? Топ әзалири қәйәрләрдин айлиқ мааш алиду?

— Һә, тоғра, биз дөләт қармиғидики мәһкимә әмәс. Бизни тәклип қилған һәрқандақ иш-чариләргә рәсмий келишим шәртләр билән баримиз. Чүнки бизниң топ әзалиримниңму өз алдиға аилиси бар, иҗтимаий-ихтисадий мәсилилири бар. Бу мәсиләрнини өз ара диққәтчанлиқ билән қарап, иш елип баримиз.
__________
Кәспий сәнъәткар сүпитидә бүгүнки қазақстанлиқ уйғур эстрадисиға көз қаришиңиз билән баһариңиз қандақ? Шундақла бүгүнки уйғур эстрадисиға немә керәк?

— Шуни бирдинла ейтиш керәкки, хәлқимиз арисида талант егилири йетәрлик. Бәзи бир нахшичиларни атап өтсәмму болиду. Мәсилән, көпкә тонулған, әҗайип талан егиси Санийәм Исмаил, яш талант егиси Пәрһат Молотов, тамашибинлиримизға йеңи исим болған Зулияр Қадиров, Молутҗан Тохтахунов охшаш талантлиқ сәнъәткарлиримиз йетиливатиду. Мән шуни давамлиқ дәймәнкин, музыка йолини таллавалған һәрқандақ талант егилиригә қол учумни беришкә мән тәйяр.Уларниң талантини қоллашқа вә һәртәрәплимә риваҗландурушқа биз тәйяр. Бу сөзни өзлиригиму давамлиқ дәп келимән. Алаһидә ейтишқа тоғра келиду, яшлиримизға билим керәк. Музыкиға иштияқ бағлидиңму, шу саһадиму алий билим елип, кәспий музыкант яки нахшичи болушқа тиришиш керәк. Билимни биринчи орунға қойған һалда, нурғун утуқларға йетәләймиз.
Һәқиқий сазәндиләр билән вә нахшичиларға шуни ейтимәнки, өз миллитиниң сәнъити биләнла чәклинип қалмиши керәк. Қериндаш милләтләрниң музыка сәнъитиниму үгүниш керәк. Һәқиқий иҗат мәйданиға бәл бағлап киримән дегән сазәндә яки нахшичи, билим елип, көп издиниш керәк. Йәни әтраплиқ билим елишқа тоғра келиду. Шу мәсилә уйғур эстрадисида бираз асқап туриду.
________
Қазақ эстрадисидики сәнъәткарлар билән достлуқ мунасивитиңларниң барлиғини билимиз. Шу һәқтә тохтилип өтсиңиз?

— Бизниң қазақ эстрада чолпанлири билән мунасивәтлиримиз һәқиқәтәнму сәмимий. Өзәңларға мәлумки бизниң йеқин ағинимиз Нурлан Абдулин, Қазақстан Хәлиқ артисти Роза Рымбаева, шундақла «Музарт» топи вә башқиму нурғун достлар бар. Улар бизни вә сәнъитимизни жуқури дәриҗидә баһалайду вә һөрмәтләйду. Бизму уларни шундақ қәдир тутимиз.
Бизниң достлуғимизнни бағлаштурған у – музыка. Музыкида йәни сәнъәттә милләт чегариси йоқ. Өзәңлар гувачикин, бизниң концертлиримизда биз билән тәң сәһниләрдә нахша ейтқанлиғини. СССР Хәлиқ артисти Әлибек Динишев бизниң иҗадий топқа өзиниң жуқури баһасини бәргән. Өзгә милләт сәнъәткарлириниң һөрмитигә еришиш үчүн, өз саһариң бойичә тинимсиз әмгәк қилсаң, шу егилигән кәспиң бойичә әтраплиқ билимлик болсаң, шу чағдила өзгиләр сени қәдир тутиду вә сәнъитиңни һөрмәт қилиду.

Миллий театримиз билән мунасивитиңиз қандақ?

«Дәрвишләр» топи қурулмай туруп, мән Уйғур театрида йәни «Нава» вә «Сада» ансамбльлирида ишлидим. Узақ ишлимидим, бирақ театрдин өзәмгә көп пайдилиқ нәрсә алдим дәп һесаплаймән. Йәни Абдрим Әхмәди, Икрам Мәсимов, Нурбүви Мәмәтова вә Азат Бурһанов охшаш кәспий сәнъәткарлар билән биллә ишлигинимгә пәхирлинимән.
Бүгүнки күндә миллий театрмиз өзгәрди. Яш талант егилири йетилип чиқиватиду. Театримизни техи жуқури балдақларға көтүрүшкә һелиму кәч әмәс. Чүнки яш әвлат йетилип келиватиду әмәсму? Театрниң иҗадий ишлириға башқиму кәспий сәнъәткарларни тәклип қилип, театримизниң техиму риваҗлинишиға мүмкинчилик яратсиму болиду. Умум ейтқанда театримизға йеңи көз қараш, йеңи издиниш тәләп қилиниду. Мошу ишлар өз йолини тапса, әлвәттә театримиз техиму чоң утуқларға йетиду дегән сөз.


Шәхсий һаятиңизға мунасивәтлик соаллар билән сөһбитимизни давамлаштурсақ. Дилмурат ака, Худаға ишинәмсиз? Динға болған көз қаришиңиз қандақ?


— Әлвәттә, Худаға ишинимән. Мабада гуманлиқ ишлирим болса Алладин кәчүрүм сораймән. Динимизни һөрмәт қилимән. Дин у аддий бир нәрсә әмәс. Динға әқил билән мунасивәт қилиш керәк. Чүнки, Ислам динимиз әқил егисидур.
__________
Пәрзәндлиримизни уйғур тилида оқутуп тәрбийләшкә қандақ пикир ейтисиз?

— Мән өзәм Яркәнттин болуп, мәктәпни рус тилида тамамлиған. Бирақ биз аилимиздә ана тилда вә бовам-момам тәрәпләргә барғанда уйғур тилда сөзлишәттуқ. Рус тилида оқусамму, ата-анамдин миллий роһта тәрбийә алдим. Бүгүндиму өз өйүмдә балилиримға ана тилда, бәзидә рус тилида муәмилә қилимән. Әлвәттә, биринчидин ана тилни мукәммәл билиш керәк. Андин дөләт тили – қазақ тилини, дуния тилллири қатаридики рус тилиниму өзләштүрүш керәк. Чүнки, бу дәвир тәливидур.

Миллий әдәбиятмиз билән мунасивитиңиз барму? Ана тиллиқ гезит-журналлиримиз билән китаплиримизни оқуп турамсиз? Қайсу язғучиниң иҗадийитини алаһидә баһалайсиз?

Қазақстан уйғур әдәбияти бүгүнки күндиму яхши бир тәрәққият үстидә. Мән өзәм яхши көридиған иҗатарларниң әсәрлирини күзүтип келимән. Мүмкин болса, йеңи әсәрлири билән тонушуп чиқимән. Көрнәклик язғучимиз Дүрнәм һәдә Мәшүрова, қәлими өткүр шаирәмиз Патигүл һәдә Мәхсәтова, Иминҗан Тохтияров, яш шаир Молутҗан Тохтахунов вә йеңидин иҗат мәйданиға қәдәм бесиватқан Камунар Турсуновларниң әсәрлиридин тонушмән. Растимни ейтсам, өзәм кәспим композитор болғанлиқтин «мону әсәрни оқуп чиқтим» — дәп ейталмаймән, әпсус. Гезит-журналларни тор бәтлиридинла оқуп чиқишқа тиришимән.

Йешиңларму хелә бир йәргә берип қалди. Һәр қандақ ишниң давамлаштурғучиси болғини яхши. Шагирт тәйярлаш яки «Дәрвишләрниң» йеңи әвладини йетилдүрүш һәққидә ойлидиңларму?

— Әлвәттә, ундақ ойларму болған. Шагирт тәйярлап яки «Дәрвишләрниң» йеңи әвладини бәрпа қилиш. Биз сәһнидә 22 жил нахша ейтип келиватимиз. Йәниму хәлқимизгә хизмәт қилишқа мүмкинчилигимиз бар. Алла һәммизгә өмүр вә саламәтлик бәрсун. Бүгүнки йетилип чиқиватқан яш сәнъәткарларға йеқиндин ярдимизни берип келиватимиз. Уни көрүватисиләр.
Әнди һәммә нәрсини вақит көрситиду. Һазирчә биз хәлқимизниң хизмитидә.
Дилмурат ака, бүгүнки мәзмунлуқ сөһбитиңизгә рәхмәт.

Сөһбәтләшкән Муһидин РОЗАХУНОВ.
Уйғур наһийәси,
Чонҗа йезиси.

Группа «Дервиши» презентовала клип «Аманнисахан»

Статья в газете «Экспресс-К»

Группа «Дервиши» презентовала клип на песню «Аманнисахан».

Клип был создан совместно с известными исполнителями Саниям Исмаил и Зульяром Кадыровым. Слова к песне написала известная уйгурская певица и музыкальный наставник Саниям Исмаил, а музыку – лидер группы «Дервиши», композитор, аранжировщик, солист, продюсер Дильмурат Бахаров, который и является автором данного проекта.

В основу песни «Аманнисахан» положена судьба выдающейся уйгурской поэтессы и музыканта Аманнисахан, жившей в XVI веке. Она прожила короткую жизнь, но ее вклад в культуру уйгурского народа был увековечен бесценным наследием — циклом музыкальных произведений «Двенадцать мукамов».

Уже в возрасте 13 лет Аманнисахан стала зрелым поэтом и знаменитым музыкантом. Ее песни и газели были известны не только среди земляков, они распространялись по всей стране. В области каллиграфии девушка превосходила многих современников, в ее почерке «все буквы улыбались», ее письмо удивляло людей своей красотой.

Основная заслуга Аманнисахан перед уйгурским народом ярко выражается в том, что она внесла огромный вклад в развитие и систематизацию классической музыки — «Двенадцать мукамов» — энциклопедию классического песенного и музыкального искусства народа. Они возникли на основе слияния народных песен и народной музыки. Большинство авторов мукамов были и поэтами, и музыкантами, и исполнителями. Важнейшими компонентами «Двенадцати мукамов» являются музыка и танцы, мифическая поэзия, канон и импровизация, рациональное и эмоциональное начало.

Клип получился мелодичным и проникновенным и уже завоевывает популярность среди почитателей талантов «Дервишей», Саниям Исмаил и Зульяра Кадырова.

«Сердце поет, душа плачет, кажется, все поколения предков проснулись в моей крови. Слушаю, смотрю песню снова и снова…» — так поделилась своими впечатлениями одна из поклонниц.

Один из героев клипа, уйгурский мастер изготовляет национальный народный инструмент сатар, вкладывая буквально душу в каждую частичку инструмента. Затем прообраз Аманнисахан в уйгурском национальном платье исполняет на этом инструменте одну из композиций «Двенадцати мукамов».

Образ мастера исполнил известный уйгурский художник Хашим Курбан, а роль Аманнисахан воссоздала артистка балета Государственного Академического Уйгурского театра музыкальной комедии имени К. Кужамьярова Лейла Именова.

Клип на песню «Аманнисахан» — это обращение к нынешнему поколению о сохранении уйгурской истории, традиций. Чтить память своих национальных героев и пропагандировать культурное наследие — основной лейтмотив песни.https://exk.kz/news/96459/ghruppa-diervishi-priezientovala-klip-na-piesniu-amannisakhan

Dervishi, Saniyam Ismail, Zulyar Kadyrov – Amannisahan.

There is no present without the past …

What’s in your name, Amannisa Khan? The cultural code of the ancient people, carefully collected in the Twelve Muqams and passed onto future generations. Does everyone know this?

To pay tribute to the folk heroine of the Uyghur ethnos, this is the task that I set myself as a musician, composer and producer. «Amannisa Khan» is whispered to me by the rustle of leaves, the breath of the wind, the murmur of a spring, they convey the melody of her satar and her beautiful voice.

That is why my new project was born — a song dedicated to the memory of the national heroine. She lived a short life (1534-1567), but her contribution as a great poetess and musician to the cultural and genetic code of the Uyghur people perpetuated the invaluable heritage — the Twelve Muqams. Amannisa Khan is truly the «queen of music», a symbol of deep love and devotion to art and the Motherland.

The music that I have been writing for almost thirty years is based on folklore — Uyghur folk music, the heritage that our ancestors have carefully passed down from generation to generation. And I, the son of the Uyghur people, want to pay tribute to Amannisa Khan, a great personality from the distant past.

As the creator of the project, I express my deep gratitude to the team that, together with me, brought the idea to life:

Saniyam Ismail, lyrics author and performer of the song «Amannisa Khan»,

Zulyar Kadyrov, classical singer,

Diana Samyken, back vocalist,

Zhandos Yestai, guitarist,

sound engineer Ivan Fedotchev,

Rustam Musayev, production designer,

Hashim -aka Kurbanov, who played the role of the folk instruments master in the video,

Leila Imenova, as character of beautiful Amannisa Khan,

Erkebulan Kuanyshbaev, director-cameraman,

Victoria Stanevich, makeup artist,

and Raimzhan Khamraev.

Special thanks to Ruslan Asimov for his support in the creation of this video.

The past of our people is in our hearts. It inspires and guides us in difficult times, fills us with light and moves us to creativity.

Let us honor and remember our ancestors, appreciate and preserve the priceless heritage.

​

Dilmurat Bakharov

Composer, arranger, singer, producer

«Dervishes“​

Older News »

Дильмурат Бахаров © 2020. Все права защищены.

Все вопросы и предложения присылайте на info@dilmuratbakharov.kz